Så ska Apple växa i Kina igen

Apple tappar i Kina, nu försöker man satsa på nytt för att försöka komma upp sig på den kinesiska marknaden igen.

 

tangentbord-laptopApple må vara i blåsväder hit och dit, men ett större problem för mobil- och teknikjätten är att man nu börjar förlora mark på den stora, kinesiska marknaden. Nu funderar höjdarna på Apple vad man ska göra för att ta igen detta.

I Svenska Dagbladet kan en i en artikel i näringslivsdelen läsa om hur Apple försöker satsa efter tappet i det stora landet i öst. Nu planerar teknik- och it-jätten att öppna sitt första center för forskning och utveckling i just Kina, som ett steg i att stärka positionen på marknaden i landet, för det är nämligen så att försäljningen onekligen har tappat fart.

Åtgärden kommer efter att Apple rapporterat att försäljningen i Kina minskat med en tredjedel i det senaste kvartalet – dels av konjunkturskäl, men också på grund av hård konkurrens från lokala tillverkare såsom Huawei och Oppo.

Apple tappar i Kina och försöker ta igen förlorad mark

Tydligen har redan Apple försökt att stärka sin position i Kina tidigare, men marknaden har sett svajig ut en längre tid för storbolagets del, i alla fall i Kina. Under de senaste fyra åren har bolaget dubblerat antalet företagskontor i landet, till hela 45 stycken och nu har Apple hela 9 000 anställda i just Kina, varav hälften av dessa arbetar på någon av de 42 återförsäljare som går att finna i landet. Men utvecklingskostnaderna för bolaget har ökat och det på senare tid, något som oroar ledningen givetvis.