Hur shoppar vi på nätet? Med vilka hjälpmedel och med vilka förväntningar möter kunder återförsäljarnas utbud av tjänster och produkter. Och vilka trick använder sig ehandlarna av för att göra shoppingupplevelsen mer givande? Vi försöker besvara dessa frågor.
Idag är det viktigt att, om man vill bedriva verksamhet på internet, inte bara fundera över hur användarvänlig ens webbplats är, utan också hur interaktiv och stimulerande den är. Att reflektera över vad kundens medievanor är, hur denne möter sajten, och hur man kan hålla hen kvar så länge som möjligt. Det kan handla om att använda sig av välutvecklade plattformar och applikationer som magento för sin webshop. Eller att i framtiden dyka djupare ned i det virtuella – med augmented reality.
Fler och fler använder mobilen som främsta teknologiska hjälpmedel. De använder den för att kommunicera, surfa, skaffa information och handla. En utveckling som inte visar några tecken på att stanna av – och en tredjedel av alla köp på internet beräknas idag genomföras genom telefoner. Därför har talar man numera om ”mobile first” som princip för nybyggda hemsidor. Alltså – att hemsidan inte bara möjlig att besöka med mobilen – utan att den först och främst är mobilanpassad och att den mobilanvändande kunden ses som en grundförutsättning.
Webshop eller TV-spel?
Spelifiering är en intressant metod att öka besökarnas utbyte av en hemsida. Det innebär, i grova drag, att få intrycket av sidan att påminna om det av ett spel. Något som även det ligger nära mobiltelefonen, där de enkla spelen och den omedelbara behovstillfredsställelsen alltid är nära till hands. Och i framtiden kommer det kanske vara möjligt att besöka virtuella butiker genom telefonen, i sällskap av digitala sherpor – guider till butikerna. Dessa ska hjälpa kunderna navigera på den digitala platsen och fylla ungefär samma funktion som dagens butikspersonal.
Vill du lära dig med om vad augmented reality innebär? Kolla på klippet nedan: