SIBA skickar med amerikansk tredjepartsladdare vid köp av ny svensk iPhone

SIBA skickar med amerikansk tredjepartsladdare vid köp av ny svensk iPhone

Tänk dig hur du glatt beställer en ny iPhone från Siba. Tänk dig sedan hur du förväntansfullt öppnar upp kartongen och upptäcker att de har skickat med en tredjepartsladdare av amerikansk modell istället för en svensk laddare i original. Tänk dig om det verkligen vore så illa. Ja Siba…tänk om det nu vore så illa. Och ja, tänk, att det är precis vad det är. Så illa. Jupp, det här är inget dåligt skämt från någon som vill hämnas Sibas smaklösa TV-reklam med en gapig Fabian i spetsen. Det här har faktiskt inträffat, på riktigt. Kan det vara så illa att det är frågan om gråimport från en av Sveriges största elektronikkedjor? Vi vet inte, och vi påstår inget, men någon på Sibas lager har uppenbarligen allvarliga problem.

Lyssna på det här… För några veckor sedan beställdes det en ny iPhone från Siba. Den här kunden får sedan hjälp av sin bror att komma igång med telefonen varpå de upptäcker att laddaren, som köparen trodde var en reseladdare, egentligen är en tredjepartsladdare för hans nya iPhone. Steve Jobs filosofi om upplevelsen av en ny Apple-produkt helt förstörd. Av Siba. Inte okej.

Kanske har någon ansvarig på lagret slarvat, kanske inte… Den otroligt fula amerikanska laddaren låg inte i kartongen utan kom separat utanför boxen. På köpet medföljde en stickkontakt så att kunden överhuvudtaget skulle kunna använda sin laddare. Men om man ska vara riktigt petig verkar de uppenbarligen inte ha förväxlat något här eftersom de skickade med en HAMA-laddare vid sidan om och en stickkontakt i den obrutna iPhoneförpackningen.

När kunden sedan tar kontakt med Siba för att fråga varför de har skickat med en laddare från stenåldern, nämner personen i andra änden telefonen något om en felleverans som Siba ska ha fått, och att lagret ska kontakta honom inom en timme för att reda upp missförståndet. Klockan går och efter mer än en timme så får kunden själv ringa upp Siba då de slutade höra av sig.

Personen han får tala med påstår då att det inte är något konstigt, och att Siba importerar ifrån England och då väljer att skicka med HAMA-laddaren, inget märkvärdigt. Inget märkvärdigt? Förutom att den är sjukt mycket större än originalladdaren så är det fel. Kunden berättar att han kan tänka sig en originalladdare eller pengar som kompensation, men här vill Siba inte hjälpa honom i första taget. Det här är tydligen helt normalt och inget att tjafsa om

Men skam den som ger sig. Vid senare tillfälle ringer kunden återigen upp Siba varpå han då får tala med en trevlig lagerkille i Göteborg som även han tycker att hela historien lät absurd och lovade att skicka en originalladdare så fort som möjligt. Tja, jag antar att det alltså löste sig även om det tog sin lilla tid. Nu är frågan bara; varför skickade Siba med en amerikansk tredjepartsladdare till en ny svensk iPhone? Vet du mer eller har du varit med om något liknande? Kontakta oss på: tipsa@mrapple.se.

Jag vet inte hur du tänker men själv har jag inte handlat på Siba på flera år och kommer efter att ha läst om detta, aldrig handla mer på Siba. Ledsen Fabian, men ni känns lika trovärdiga som ”gubben i lådan”…

via: 99

1 kommentarer

  1. LeoW
    25 april, 2012 at 21:44

    Normalt? Får SIBA göra såhär för Apple? Är det ens lagligt. Ofattbart.

  2. […] är inte bara SIBA som verkar köra ett fult spel mot sina kunder. Det visar sig nämligen att även Expert (snacka om att inte leva upp till sitt namn) förvirrar […]

Lämna en kommentar